torsdag 7 april 2011

Hallonsmoothie med linfrö och sojamjölk

Detta är absolut en av mina favorit frukostar!

Ingredienser som du behöver för en person:
2 dl djupfrysta hallon
1 msk krossat linfrö
4 droppar citron
3 dl sojamjölk
1 st banan
1 st ägg


Material som du behöver:
Skål
Stavmixer
Deciliter mått
Matskeds mått
Högt glas samt ett sugrör


Du ska nu mixa hallon, krossade linfrö, sojamjölk, ägg, banan och 4 droppar citron med hjälp av en stavmixer. Har du ingen stavmixer kan du använda dig av en matberedare. Mixa ingredienserna till en jämn och slät kräm. Häll sedan upp i ett högt glas och dekorera med hallon och stick ner ett eller två sugrör.


Jag dricker denna smoothie tre till fyra gånger i veckan för att den är nyttig och samtidigt väldigt god. Linfröna är bra för magen och innehåller kostfibrer. Jag väljer även att ha krossade linfrön för att det höjer intaget av omega-3 fettsyror. För att kunna utnyttja fettet som finns i linfröna måste dem vara krossade. Ni  kan även byta ut sojamjölken till vanlig mjölk om ni vill. Smoothien innehåller även mycket antioxidanter vilket hjälper kroppen mot fria radikaler. Jag har även ett kncäkt ägg i smoothien detta för proteinets skull.

Jag hoppas att ni där hemma provar denna goda och härliga smoothien! Jag kan inte leva utan den!

Ha det så bra!
Johanna =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar